Download - LICXerrada lectura fàcil
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
1/19
XERRADA LECTURA FCILGlria Roig Gimnez
Seminari CLIC
Abril 2010
Sant Adri de Bess
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
2/19
PER QU LLEGIR?
La lectura no s tan sols una qesti de
descodificar paraules. La lectura tambhauria de conduir a ladquisicid'informaci i estimulaci de pensaments i
emocions.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
3/19
DEFINICI DE LECTURA FCIL
Sentn com a llibre fcil els materialslectors elaborats amb especial cura per
poder ser llegits i entesos per totes lespersones que tenen dificultats lectores i/ode comprensi
s a dir, aquella adaptaci que fa msfcils tant la lectura com la comprensi.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
4/19
A QUI VA DIRIGIT
Discapacitats mentals
Analfabets funcionals
Sordesa Immigrants recents
Gent gran
Educaci especial Infants descola primria
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
5/19
CONTINGUT
Ha de ser possible un nic fil conductor.
Han daparixer pocs indrets.
Han daparixer pocs personatges. Els esdeveniments es descriuen en ordre
cronolgic, s a dir, que no hi hagi salts en
el temps, que passin del present al passat.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
6/19
LLENGUATGE
Ha de ser concret.
Evitar paraules llargues i poc habituals.
Evitar conceptes que puguin tenir un doblesignificat.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
7/19
CRITERIS
Utilitzar llenguatge concret, evitar elllenguatge abstracte.
Evitar llenguatge simblic (metfores) quecosti dentendre.
Sigueu concises, intentant no introduirdiverses accions en una sola frase.
Eviteu paraules difcils, per utilitzeu unllenguatge adult i digne.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
8/19
Lacci hauria de seguir un sol fil ambcontinutat lgica.
Una imatge que dibuixa all que esdescriu en el text millora la comprensi iclarifica el missatge.
Entre dos sinnims, utilitzeu el ds ms
freqent. No utilitzeu paraules dun altre idioma.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
9/19
Mantingueu lordre convencional de la
frase: subjecte - verb - predicat. Intenteu utilitzar una sola lnia per a cada
oraci.
Aneu amb compte amb ls delsnmeros. Si el nmero s petit, millorutilitzar el nmero 3. En cas de xifresllargues o complicades es pot emprarmolts i per a les dates fa molt detemps.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
10/19
Poseu lexplicaci de la paraula difcil alcostat de les frases, per sense abusar-ne.
Utilitzeu preferentment la veu activadavant de la passiva.
Vigileu amb la utilitzaci dels pronoms.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
11/19
ASPECTES FORMALS
No utilitzar dibuixos com a fons de text.
No justificar el text a la dreta. Una voradesigual facilita la lectura a les persones
amb dificultat lectora. No escriure ms de 55 a 60 carcters.
El paper ha de ser mat i de bona qualitat.
Aix saconsegueix un bon contrast..
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
12/19
Utilitzeu com a mxim dos tipus de lletres.
Es pot usar un tipus de lletra per al text ipotser un altre per als ttols.
Es recomana una mida de 12 o 14 punts
depenent de la lletra que sutilitzi.
Trieu lletres clares: Arial, New Roman,Garamond.
.
Quan es vulgui ressaltar el text, s millorutilitzar la negreta.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
13/19
Lespai entre lnies ha de ser ample.
Text dividit en pargrafs i en captols
relativament curts, per permetre pausesfreqents.
El final de la pgina no ha dinterrompre lafrase.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
14/19
PER A QU SERVEIX LA L.F.
Desenvolupar lhbit lector.
Descobrir el plaer de la lectura.
Valorar la lectura com a font de plaer. Augmentar lautoestima.
Els infants i joves amb N.E.E. gaudeixen
dun llibre real T un efecte inclusiu a laula ordinria.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
15/19
METODOLGIA
Abans de llegir:- Hiptesi sobre el tema.
- Autor.- Ttol.- Contraportada.- Buscar lautor.- Localitzar el lloc.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
16/19
Durant la lectura:
- Lectura i comprensi.- Seguiment de largument.- Coneixement delspersonatges.
- Fer preguntes.
- Explicar el que ha ents a uncompany o companya.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
17/19
Desprs de la lectura:
- Resums.
- Sntesi.
- Dibuixos.
- Comentaris.
- Opinions.
- Fer cmics.
- Escenificar escenes.
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
18/19
WEBS
www.ifla.org
www.lecturafacil.net
www.ebib.org (Curs on line de lecturafcil per a bibliotecries/aris)
www.cpnl.cat/badalona
www.cpnl.cat/santadri
-
8/9/2019 LICXerrada lectura fcil
19/19
MOLTES GRCIES
Agrament a Eugnia Salvador